Super soco review - hva sier anmeldelsene?

Super SOCO har en rekke modeller elmopeder og el-sykler med forskjellige egenskaper. Vi tar en titt på hva anmelderne sier om dem.


Fellestrekk for alle modellene

  1. Design og estetikk:

    Super SOCO-syklene skiller seg ut med sitt moderne og sportslige utseende. Enten det er den elegante TS Street Hunter eller den klassisk-inspirerte TC, er hver modell nøye designet for å se minst like bra ut som den kjører. Retroelementer møter futuristiske trekk. Dette gir godt utvalgt av stil til potensielle kunder.



  2. Ytelse og kjøreegenskaper:

    Alle Super SOCO-syklene er utstyrt med en elektrisk motor som gir jevn akselerasjon og gode kjøreegenskaper. Den responsive elektriske motoren gir ikke bare en spennende kjøreopplevelse, men gjør også elmopedene er ideelle for bykjøring, der smidighet og reaksjonsevne er avgjørende.

    Man skal derimot ikke legge skjul på at toppfarten er lav og at elmopedene ofte kan slite noe i motvind eller oppoverbakker. De tre moped-registrerte modellene har uansett en sperre på 45 km/h, mens TC Max har en toppfart på rundt 100 km/h.



  3. Vedlikehold:

    De elektriske motorene krever minimalt vedlikehold, noe som reduserer de langsiktige driftskostnadene betydelig. Dette gjør de elektriske mopedene og syklene til super SOCO økonomisk gunstige over tid.

    Det som kreves av service og reperasjon er de faste service-intervallene, betteribytte, slitedeler som bremseklosser, og dekkene.



  4. Rekkevidde:
    Det store spørsmålet når det kommer til elektriske kjøretøy er alltid rekkevidde. Super SOCOs elektriske sykler og mopeder mangler absolutt på rekkevidde sammenlignet med fossile alternativer. Rekkevidden ligger på rundt 50-100 km på middels tempo. Kjører man bånn gass hele tiden kan man forvente nesten halvvering av rekkevidden. Alle modellene utenom TC Max har også muligheten for å kjøpe med et ekstra batteri som dobbler rekkevidden fra 50 til 100 km.

    Elmopedene har også 3 ulike moduser hvor nivå 1 er minst sprek og sparer mest batteri, mens nivå 3 er det sprekeste nivået, men har også den korteste rekkevidden.



  5. Garantier:

    Super SOCO opererer med 2-årig garanti på selve mopeden og 3-årig garanti (eller 50 000km) på batteriet.



  6. App og heads-up-display:

    Heads-up-display med all informasjon man trenger underveis: kraftmodus, fart, batteriprosent, rekkevidde. Batterikapasiteten oppdateres dynamisk etter hvert som man bytter kraftmodus. Displayet kan være litt vanskelig å lese i sterkt dagslys.

    Alle modellene har en tilhørende app med informasjon om posisjon, ladefremgang, rekkevidde, kjørerute og mer.

Pris: 

Super SOCO er nokså konkurransedyktige når det kommer til prisene sine. Man finner absolutt billigere mopeder, men kvaliteten er god og vedlikeholdsbehovet minimalt. Dessuten er de billige i drift. Vi har satt opp et regnestykke under.

Super SOCO TC vs Peugot Kisbee

PEUGOT KISBEE

Nypris:

24 900 kr

Beregnet forsikring:

3 276 kr




Totalt:

28 176

SUPER SOCO

Nypris:

29 900 kr

Beregnet forsikring:

2 568 kr


Enova støtte:

-3500 kr

Totalt:

28 968


Drivstoffkostnader i året:

5000 km i året

Forbruk: 0,03 L bensin/ km

pris: 19 kr/l

Totalt: 2850

Drivstoffkostnader i året:

5000 km i året

Forbruk: 0,036 kWh/km

pris: 1,00 kr/kWh

Totalt: 180kr

Individuelle modeller:

TS Street hunter:

Denne litt større og breiere elmopeden er 3. generasjon TS modell. Den er sprekere enn TSx, men til gjengjeld litt dyrere. Det trekkes frem at den mangler muligheten for å rygge, mangler kraft sammenlignet med fossile alternativer og at blinklysene er litt vel stille (noe for øvrig motoren også er på alle super SOCO modellene). Den ligger derimot veldig godt på vegen og har et intuitivt og simpelt heads-up-display med alle knapper på håndtakene.

TC Max:

Dette er den dyreste av modellene vi har på lager, men er også i 120-125 cc klassen og dermed en lett-motorsykkel. Putter vi den i denne kategorien er ikke prisen så verst. Med en nominell effekt på 3000W og en maksimal effekt på 5000W er denne relativt sprek og har god akselerasjon. Men, med en toppfart rundt 100 km/h er den fortsatt noe treg i forhold til andre alternativer. TC max bygger videre på det retro-inspirerte designet til TC-modellen og har en tidløs look.

TSx:

Andre generasjon TS. TS-modellene har i motsetning til TC-modellene et noe mer futuristisk utseende. TSx-en ble til ved å kombinere den originale TS og TC. Resultatet er en elmoped med bedre prestanda og energi-effektivitet. TSx har en nominell effekt på bare 1500 W. Men, med et dreiemoment på 140 Nm og lav vekt er ytelsen fortsatt god. Egner seg best til bykjøring.

TC:

Tidløst design, god effekt, fornuftig pris og ekte kjøreglede gjør TC til en sterk elmoped for bypendling. 2021-modellen har en nominell effekt på 3000W, dobbelt av det sin forgjenger hadde. Begrenset lagringsplass kan være en ulempe, og rekkevidden er som alltid begrenset. Ladetid ligger gjerne på 3-4 timer, så dersom man ønsker lengre turer er dobbel batteripakke eneste mulighet.

Kilder:

https://www.lantzen.se/lantzen-testar/test-av-super-soco-tc/

https://www.m3.se/article/1828882/super-soco-elmoped.html

https://totallyev.net/super-soco-ts-street-hunter-review-best-electric-street-motorbike/

https://electrek.co/2020/03/18/super-soco-tsx-learner-electric-motorcycle-beginner-e-motos/

https://ebiketips.road.cc/content/reviews/low-speed-electric-motorbike/super-soco-tsx-4605

https://www.motorcyclenews.com/bike-reviews/super-soco/tc-max/2019/

https://thegirlonabike.com/motorcycle-product-reviews/bikes/super-soco-tc-max-review-life-tested/

Forrige
Forrige

Super soco TC Max review

Neste
Neste

Kjøpe elmoped? Fordeler og ulemper