Kjøpe elmoped? Fordeler og ulemper
Som med det meste er det både ulemper og fordeler med elektriske motorsykler og mopeder. Vi tar en gjennomgang og setter opp et regnestykke for å se hva som lønner seg.
ulemper
Kort rekkevidde
Elmopeder har ofte en begrenset rekkevidde per lading sammenlignet med tradisjonelle scootere. Dette kan være en utfordring dersom man ønsker å pendle langt hver dag, eller ønsker å ta lengre turer. Kort rekkevidde krever enten hyppigere lading eller kortere turer. Lademulighetene begynner å bli veldig gode i Norge, men det tar fortsatt litt tid.
Generelt ligger rekkevidden på elmopeder på 50-100 km. Super SOCO TC Max har for eksempel opp til 110 km rekkevidde i gode forhold, mens super SOCO TC har rundt 50 km rekkevidde, men da har man muligheten til å kjøpe ett ekstra batteri for å doble rekkevidden.
Høy pris
Elmopeder har generelt sett en høyere kjøpskostnad sammenlignet med fossile alternativer. For ungdom uten et veldig stort budsjett kan en elmoped bli i dyreste laget, men, som vi skal se på snart vil elektriske kjøretøy lønne seg i lengden, men da må man ha en viss tidshorisont.
Elmopeder ligger på alt fra 20 - 60 000 kroner. Det er billigere enn mopedbiler og de fleste biler, men dyrere enn mange fossile mopeder.
lang Ladetid
Ladetiden for elmopeder er mye lenger enn den tiden det tar å bare fylle litt drivstoff. Som regel kan man lade på natten eller andre tidspunkt man ikke bruker kjøreøyet, men ladetiden reduserer spontaniteten og krever mer planlegging.
Ladetid på elmopeder ligger typisk på 3-5 timer.
Fordeler
lite vedlikehold
Elektriske motorsykler og mopeder krever mindre vedlikehold enn fossile. Det er er rett og slett fordi maskineriet er simplere, elmopeder er nemlig uten luftfiltre, olje, tennplugger og registerreimer. Det er heller ingen clutch eller girkasse.
Det betyr ikke at du ikke må reparere noe. Batteriene har for eksempel begrenset levetid. Garantien ligger gjerne på rundt 3 år, og batteriet ligger ofte på rundt 80% kapasitet etter 5 år.
I tillegg må man vedlikeholde dekk, bremseklosser og hydraulisk væske fra tid til annen, men også bremseklossene og væsken kan vare lenger enn en standard sykkel, ettersom motoren gir mesteparten av bremsekraften.
enkle og behagelige å kjøre
Elmopeder og elsykler er enkle å kjøre, da de er svært responsive og har høy akselerasjon. Man trenger heller ikke stresse over clutching og giring.
I tillegg har elektriske motorsykler et lavt tyngdepunkt. Dette betyr at de er mer stabile i svinger og lettere å balansere ved lave hastigheter, noe som gjør dem mer sikre og behagelige å kjøre i saktegående trafikk.
Andre ting som gjør syklene gode å kjøre:
De verken vibrerer eller rister, noe som gjør turen veldig “smooth”
De trenger ikke å varmes opp, og kan kjøre raskt helt fra start.
Motoren blir ikke varm, så man trenger ikke bekymre seg for å brenne seg på en varm eksospotte.
Billig i drift
Elektriske kjøretøy har mange økonomiske fordeler på Norske veier. Alt fra drivstoff til bompenger er gjerne billigere på elektriske varianter. Dessuten er de gjerne billigere i vedlikehold og deler.
PRIS
La oss se på et scenario:
Super SOCO TC vs Peugot Kisbee
SUPER SOCO
Nypris:
29 900 kr
Beregnet forsikring:
2 568 kr
Enova støtte:
-3500 kr
Totalt:
28 968
PEUGOT KISBEE
Nypris:
24 900 kr
Beregnet forsikring:
3 276 kr
Totalt:
28 176
Drivstoffkostnader i året:
5000 km i året
Forbruk pr. kilometer: 0,036 kWh/km
pris: 1,00 kr/kWh
Totalt: 180kr
Drivstoffkostnader i året:
5000 km i året
Forbruk pr. kilometer: 0,03
pris: 19 kr/l
Totalt: 2850
teknologisk avanserte og miljøvennlige
Elektriske kjøretøy er en ny teknologi som utvikler seg fra år til år. Derfor er de ofte også svært teknologisk avanserte. Super SOCO har for eksempel tilkobling via app til mopedene og elektronisk heads-up-display.
Ifølge noen studier avgir konvensjonelle motorsykler og mopeder mer CO, NOx og sulfat per km enn det personbiler gjør. Dette er gasser som er giftige og miljøskadelige.
Elmopeder slipper ikke ut disse miljøgassene, og heller ikke CO2 eller andre drivhusgasser. I Norge har vi også en svært ren energimiks med omtrent 97% av elektrisiteten vår fra vannkraft (olje og gass selger vi til utlandet). Derfor er selve driften av en elektrisk moped eller sykkel nesten utslippsfri.
Det er selvfølgelig kjent at produksjon av batterier fører til store utslipp av drivhusgasser. Det tar derfor noe tid før en elektrisk moped er bedre for miljøet enn en fossil en, men elektriske mopeder er faktisk opp til 7 ganger bedre for miljøet enn en vanlig personbil.
Elmopeder lager dessuten mye mindre støy enn andre kjøretøy. Det er en fordel for både sjåfør og forbipasserende.
Normal samtale er omtrent 60 desibel (dB), en gressklipper er omtrent 90 dB, en høy rockekonsert er omtrent 120 dB, og motorsykler i høy hastighet nærmer seg omtrent 80 dBA. Til sammenlikning er elektriske mopeder rundt 45-50 desibel på en avstand på rundt 15 meter.
Kilder:
https://www.nature.com/articles/ncomms4749
https://tnmt.com/infographics/carbon-emissions-by-transport-type/
https://www.edashmobility.com/blogs/news/are-electric-scooters-noisy