Super soco TC review

TC er sammen med TSx de billigere modellene til Super SOCO. Der TSx har aggressiv sittestilling og futuristisk design har TC en tøff kombinasjon av retroelementer og moderne teknologi.

Fordeler:

  • Tøff retrostil med moderne detaljer

  • Adaptive LED-lys som tilpasser seg kjøreforholdene, både dag og natt

  • En justerbar fotstøtte med seks ulike høydeinnstillinger gjør at sykkelen passer for både korte og lange personer

  • Plass til et ekstra batteri, som gir mulighet for å doble rekkevidden til 100 km under normale forhold (ikke kunstig rekkevidde testet i labb)

  • Den elektriske motoren krever minimalt vedlikehold, noe som reduserer de langsiktige kostnadene og gjør den mer økonomisk over tid

Ulemper:

  • Det er begrenset plass for småting, og ingen god lagringsløsning for mobiltelefoner

  • Selv om den er morsom å kjøre, blir komfortnivået redusert av det harde setet og en mindre optimal kjørestilling

  • Begrenset rekkevidde og lang ladetid

  • Ved stigninger eller tung last kan TC oppleves som kraftløs

  • Ingen mulighet for revers


Ytelse og Rekkevidde:

Utstyrt med en kraftig 3000W Bosch-motor gir TC rask akselerasjon og en toppfart på 45 km/h (Dette er med sperre, reell toppfart er noe høyere). Forgjengeren hadde en motor med kun 1500W, dette er dermed et stor oppgradering.

Rekkevidde er rundt 50 km på ett batteri, men med et ekstra batteri kan rekkevidden dobles.

Elmopeden har 3 forskjellige “gir” eller kraftmoduser. Nivå 1 er det svakeste, men også det som sparer mest strøm. Nivå 2 er noe sprekere og nivå 3 er sprekest, men reduserer rekkevidden betydelig. En god kombinasjon av disse nivåene er nok optimalt for å strekke ut rekkevidden uten å måtte kjøre i 20 km/h hele veien.

Med en ladetid på 3,5 timer kan man ikke belage seg på å lade underveis, og blir nødt til å planlegge turen sin på forhånd.

Super SOCOs elmopeder ligger gjerne godt på veien, men de inverterte demperne blir beskrevet som litt løse.

Sikkerhetsfunksjoner og teknologi

Hydrauliske skivebremser foran og bak som er ventilerte for å hindre skviking. Dessuten er det et såkalt CBS (combined brake system) som øker sikkerheten og effekten av bremsene. Det er ingen fotbremse. I steden er det to stk. på styret.

Styrlås og en alarm som aktiveres hvis noen prøver å rulle bort elmopeden hindrer tyveri. Batteriet kan lades enten rett inn i sykkelen eller løsnes og tas med inn i huset. Det lades via vanlige stikkontakter.

Kraftige LED-lys som er adaptive sammen med en intuitiv LCD-skjerm gjør håndteringen av sykkelen enkel å lære seg. Integrering med super SOCO-app byr på praktiske funksjoner. Alle knapper er å finne på styret og navigeringen er lett å forstå seg på.



Pris:

Per februar 2024 ligger TC på 29 990 kroner, som er dyrere enn brukte varianter, men fortsatt konkurransedyktig. Til sammenlikning finner man brukt Vespa til 15 000 og ny elektrisk Viarelli til 25 000.

Når det kommer til drivstofforbruk er selvfølgelig elmopedene svært gunstige. Denne ligger på rundt 0,04 kroner per kilometer. Man kan altså kjøre rundt 25 kilometer før det har kostet 1 krone i strøm. (dette med en relativt høy strømpris på 1 kr/kWh)

Neste
Neste

Super soco TS Street Hunter review